Ingen praktik i grundskolan?

När man är ny på arbetsmarknaden är det inte alltid lätt att veta vad man acceptera och inte acceptera av sin arbetsgivare. Det är inte helt ovanligt att man bara accepterar vad som helst, vilket slutar med att man har mycket att göra – blir stressad, och helt enkelt inte trivs på jobbet. Därför är det bra att man i högstadiet får praktisera. Förut var det så att man praktiserade i åttan och nian, för att se hur det fungerar och försöka få jobba så mycket som möjligt. Men nu har detta försvunnit, och man ska istället satsa på kortare praktik, studiebesök och föreläsningar. Frågan är dock hur smart det är, med tanke på hur viktig den sociala biten är i praktiken. Att gå till ”jobbet” första dagen, att lära sig hur det fungerar – och inte ha sina klasskompisar att förlita sig på. En tonåring växer faktiskt ganska mycket av en sådan erfarenhet. Det är otroligt värdefullt att få se hur det går  till på ett arbete. Att känna av hur det är när man samlas i köket och tar en kaffe på jobbet med sina kollegor, hur man skvallrar och hur man sedan går tillbaka till jobbet. Otroligt viktigt!

Nu är alltså tanken att det inte ska fungera på samma sätt längre. Men hur ska det vara då? Tanken är att det ska finnas en kontaktbank, vilken skolan kan kontakta när de behöver få in, till exempel en advokat, då de läser om en sak som innefattar juridik. Men hur säkert är det om det är upp till respektive skola att bestämma hur ofta det sker?

– Det är en viktig fråga att lyfta. En del skolor har jättenära till företag och andra måste ta buss, vilket blir en kostnadsfråga för dem. Kanske kan likvärdigheten lösas genom en ökad budget, men det ingår inte i mitt uppdrag. Det är en utmaning som måste lösas. Säger Ulrika Karlsson som arbetar som samordnare för skola/privatliv i grundskolan, till Hallands Nyheter

Ja, det känns helt enkelt inte helt vattentätt.