Så startar din klass en kampanj

Så startar din klass en kampanj

Har din klass haft många diskussioner om klimatförändringar? Eller vill ni samla in pengar till någon organisation ni tycker gör ett bra jobb? Det finns olika sätt att väcka debatt eller förändra folks beteenden, och ett sätt är att starta en kampanj. Gå loss på skyltar, överraska Rosenbad eller pynta studentflaket med något otippat budskap. Läs våra tips här!

Vill ni väcka folks uppmärksamhet med ett särskilt budskap är det bra att bunkra upp med skyltar. Säkert finns det plakat ni kan göra av material i skolförrådet, eller också kan ni köpa loss skyltar på skyltab.se som har ett stort och brett sortiment av banderoller, rollups, affischer och massa mer. Så fundera över hur ni vill lägga upp er kampanj – är det på en mässa, är det en demonstration eller är det kanske studentflaket ni vill pynta loss med era budskap?

Vem ska läsa skyltarnas budskap?

När man startar en kampanj är det viktigt att komma ihåg att försöka träffa rätt målgrupp och reda ut syftet och målet med kampanjen. Är det att lyfta en samhällsfråga och väcka engagemang? Eller vill ni med er kampanj få fler att köpa er skoltidning? De olika typerna av mål avgör på vilket sätt ni ska skylta och var ni ska placera dem – i skolan, på en mässa eller kanske utanför Rosenbad i Stockholm?

En internationell klass i Berlin samlades till exempel kring det faktum att det skedde för lite klimatundervisning i skolan. Eleverna uplevde att informationen om klimatutsläpp och liknande helt enkelt utelämnades i läroböckerna. Man ville då rikta sig till förlagen som ger ut skolböckerna:

– Så vi kommer att starta en kampanj för att få med klimatförändringen i läroböcker och få till stånd en förändring i så många böcker som möjligt.

Några som är välkända för att vara lite av en kampanjexpert är anti-mobbingorganisationen Friends. För tredje året irad lanserar de en snällkalender där syftet är att lyfta frågor om mobbing och väcka samtal och debatt hos elever. Genom att skapa något lättillgängligt och kul som en kalender kring jul talar man barnens språk genom att använda sig av ett format de känner igen, som de kan använda i sin undervisning.

”Hejdå alkoholskador” är en kampanj som syftar till att få folk att sluta langa alkohol till minderåriga. Där är fokus både minderåriga som dricker alkohol men också folk över 20 som köper ut på Systembolaget.